REGULAMIN ZARZĄDU STOWARZYSZENIA "Tak dla POMOCY"
§ 1.
- Zarząd Stowarzyszenia "TAK dla POMOCY" zwany dalej Zarządem jest organem wykonawczo – zarządzającym Stowarzyszenia i działa na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach, Statutu Stowarzyszenia, Uchwał Walnego Zebrania i niniejszego Regulaminu.
- Siedzibą Zarządu mieści się przy ul. Stolarskiej 2 w Bydgoszczy.
- Regulamin określa zasady i tryb działania Zarządu.
§ 2.
- Zarząd zarządza majątkiem i sprawami Stowarzyszenia, kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia w okresie pomiędzy posiedzeniami Walnego Zebrania Członków oraz reprezentuje Stowarzyszenie w czynnościach sądowych i pozasądowych.
- Praca Zarządu opiera się na pracy społecznej jego członków.
§ 3.
- Skład oraz tryb powoływania i odwoływania Zarządu określa § 17 ust.1-3 Statutu Stowarzyszenia.
- Oświadczenia woli w sprawach majątkowych i innych wymagają do swojej ważności podpisu dwóch członków Zarządu w tym prezesa lub v-ce prezesa zgodnie z § 27 ust.1 Statutu Stowarzyszenia.
- Każdy członek Zarządu uprawniony jest do podejmowania samodzielnych decyzji w sprawach bieżących – według przydzielonego mu zakresu kompetencji. W razie sprzeciwu chociażby jednego członka Zarządu co do określonego sposobu prowadzenia sprawy lub organizowania działalności Stowarzyszenia, następuje wstrzymanie wykonania decyzji do czasu rozstrzygnięcia sprawy uchwałą Zarządu.
§ 4.
Do obowiązków Zarządu należy w szczególności:
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
- występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz opracowywanie projektów uchwał i regulaminów,
- opracowywanie i przedstawianie Walnemu Zebraniu Członków sprawozdania ze swej działalności po zakończeniu roku obrachunkowego,
- prowadzenie spraw związanych z bieżącą działalnością Stowarzyszenia,
- realizacja programu i celów Stowarzyszenia,
- określanie szczegółowych kierunków działania Zarządu oraz kompetencji poszczególnych członków Zarządu,
- opracowanie preliminarza budżetowego,
- podejmowanie uchwał w sprawach nabycia majątku ruchomego lub nieruchomego,
- ustalanie Regulaminu Zarządu i Regulaminu Biura Stowarzyszenia,
- organizowanie i prowadzenie działalności gospodarczej,
- ustalanie wysokości składek członkowskich i kontrolowanie ich opłacania,
- zawieranie porozumień o współpracy z organami administracji państwowej, samorządowej oraz innymi organizacjami krajowymi i zagranicznymi,
- powoływanie specjalistów z danej dziedziny, zespołów problemowych oraz określanie ich zadań,
- zarządzanie majątkiem i sprawami Stowarzyszenia oraz pełnienie swoich obowiązków ze starannością wymaganą w obrocie gospodarczym, finansowym, przy ścisłym przestrzeganiu przepisów prawa oraz postanowień Statutu i uchwał Walnego Zebrania Członków,
- udzielanie Komisji Rewizyjnej oraz Walnemu Zebraniu Członków wyczerpujących wyjaśnień wraz z przedstawieniem wszelkich dokumentów i innych materiałów dotyczących przedmiotu kontroli,
- wykonywanie zaleceń pokontrolnych Komisji Rewizyjnej,
- przedkładanie corocznie Walnemu Zebraniu Członków do rozpatrzenia i zatwierdzenia planu finansowo – ekonomicznego oraz programu działalności gospodarczej Stowarzyszenia.
§ 5.
Do kompetencji Zarządu należy w szczególności :
- w sprawach członkowskich:
a) przyjmowanie członków zwyczajnych i wspierających Stowarzyszenia, na zasadach określonych w Statucie,
b) przyjmowanie oświadczeń nowych członków o wstąpieniu do Stowarzyszenia,
c) ustalanie zasad wspierania Stowarzyszenia przez członków wspierających,
d) skreślanie z listy członków zwyczajnych i wspierających,
e) składanie informacji Walnemu Zebraniu Członków o skreśleniu z listy członków Stowarzyszenia,
f) wykluczanie członków zwyczajnych i wspierających, - w sprawach Walnego Zebrania Członków :
a) zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
b) przygotowanie organizacyjne Walnego Zebrania Członków,
c) przygotowanie niezbędnych materiałów, projektów uchwał Walnego Zebrania Członków, - w sprawach majątkowych:
a) pozyskiwanie funduszy na działalność statutową Stowarzyszenia,
b) inicjowanie i prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie ustalonym w Statucie Stowarzyszenia.
§ 6.
- Prace Zarządu organizuje i pracom tym przewodniczy Prezes Zarządu.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes z własnej inicjatywy albo na wniosek któregokolwiek z członków Zarządu. W razie złożenia wniosku o zwołanie posiedzenia przez członka Zarządu, Prezes zobowiązany jest zwołać posiedzenie w terminie nie dłuższym niż 3 dni.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż raz na kwartał.
- W posiedzeniach Zarządu mogą brać udział z głosem doradczym :
1) członkowie Komisji Rewizyjnej,
2) przedstawiciele członków wspierających,
3) goście zaproszeni przez Zarząd. - Porządek obrad posiedzenia ustala Prezes lub zwołujący, uwzględniając wnioski złożone przez członków Zarządu. Wnioski członków Zarządu o umieszczenie poszczególnych spraw w porządku obrad wraz z projektami uchwał i innymi niezbędnymi materiałami, składane są do Biura Stowarzyszenia w terminie nie krótszym niż na trzy dni przed planowanym terminem posiedzenia.
§ 7.
- O dacie, godzinie, miejscu i porządku posiedzenia zawiadamia się wszystkich członków Zarządu za pośrednictwem Biura Stowarzyszenia, na trzy dni przed posiedzeniem.
- Z ważnych powodów posiedzenie może być zwołane bez zachowania trzydniowego terminu powiadomienia.
- Obecność na posiedzeniu Zarządu jego członków jest obowiązkowa. O niemożności wzięcia udziału w posiedzeniu Zarządu należy powiadomić niezwłocznie zwołującego posiedzenie
§ 8.
- Posiedzeniom Zarządu przewodniczy Prezes, a w razie jego nieobecności Wiceprezes lub inny wskazany przez Prezesa członek Zarządu, zwany dalej Przewodniczącym posiedzenia.
- Po otwarciu posiedzenia stwierdza się prawidłowość jego zwołania, a następnie przedstawia porządek obrad oraz protokół z poprzedniego posiedzenia Zarządu.
- W uzasadnionych przypadkach członek Zarządu może zgłosić wniosek o rozpatrzenie sprawy nie przewidzianej w porządku obrad lub o nierozpatrywanie danej sprawy objętej porządkiem obrad. Wnioski w tych sprawach podlegają głosowaniu.
§ 9.
- Zarząd głosuje jawnie.
- Głosowanie tajne zarządza się na żądanie zgłoszone przez któregokolwiek członka Zarządu.
§ 10.
- Zarząd podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał, z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które odnotowuje się w protokole z posiedzenia.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Zarządu.
- W przypadku równej ilości głosów decyduje głos Przewodniczącego posiedzenia.
- Każdy członek Zarządu, który w głosowaniu jawnym głosował przeciwko uchwale, może przy podpisywaniu protokółu zgłosić zdanie odrębne.
§ 11.
- Projekt uchwały Zarządu powinien zawierać w szczególności :
1) tytuł uchwały,
2) podstawę prawną uzasadniającą podjęcie uchwały,
3) określenie zadań i w miarę możliwości środków na ich realizację,
4) wskazanie osób odpowiedzialnych za wykonanie uchwały,
5) termin wejścia w życie uchwały. - Uchwały oznacza się numerem posiedzenia Zarządu, numerem uchwały według kolejności, wskazuje rok i datę jej podjęcia.
- Uchwały podpisuje Przewodniczący posiedzenia.
§ 12.
- Z posiedzenia Zarządu sporządza się protokół, który podpisują obecni na posiedzeniu członkowie Zarządu i protokolant.
- Posiedzenia Zarządu obsługuje Biuro Stowarzyszenia.
- Protokół zawiera w szczególności :
1) datę posiedzenia,
2) porządek posiedzenia,
3) krótki opis przebiegu dyskusji,
4) wyniki głosowań,
5) numery i tytuły podjętych uchwał,
6) zdania odrębne do podjętych uchwał,
7) złożone do protokółu oświadczenia i wnioski.
4.Do protokółu załącza się oryginały podjętych uchwał i listę obecności członków Zarządu.
5.Członkowie Zarządu nieobecni na posiedzeniu przyjmują do wiadomości treść podjętych uchwał i ustaleń protokółu na najbliższym posiedzeniu Zarządu.
6. Rejestr uchwał i protokółów prowadzi Biuro Stowarzyszenia.
§ 13.
Członkom Zarządu przysługuje zwrot kosztów przejazdu, a także wydatków poniesionych w związku z realizacją wyznaczonych zadań.
§ 14.
- Sprawy dotyczące sposobu obradowania nie objęte niniejszym Regulaminem rozstrzyga Przewodniczący posiedzenia, zgodnie z postanowieniami Statutu i przyjętymi powszechnie zasadami obradowania.
- Zmiana niniejszego Regulaminu może nastąpić na wniosek co najmniej ¼ składu Zarządu.
- Zmiana Regulaminu następuje w formie uchwały Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia.
§ 15.
Regulamin Zarządu został uchwalony przez Walne Zebranie w dniu 21.05.2012 r. w Bydgoszczy i wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Podpisy:
1. Prezes …………………
2. V-ce prezes …………………
3. Sekretarz …………………
4. Skarbnik …………………